poniedziałek, 2 sierpnia 2010

Po polsku



Jeden z obiadków dla Boskiego Mariana oparłam na domowym przepisie na kluski śląskie. Sposobu przygotowania tego przysmaku nauczyłam się od mamy, a mama od babci i tak dalej :) Są to takie zgrabne kluski z dziurką, będące świetną odmianą od nudnych ziemniaków na obiad bądź samym w sobie daniem. Polecam.

 

SKŁADNIKI:

Ziemniaki

Mąka ziemniaczana

1-3 jajka

Sól, wegeta, pieprz

 

Ziemniaki gotujemy do miękkości, odcedzamy i przeciskamy przez praskę bądź ugniatamy tłuczkiem aż będą idealnie gładką masą. Na stolnicy formujemy z nich równy okrąg. Jedną trzecią okręgu przesuwamy na bok i w puste miejsce wysypujemy mąkę ziemniaczaną. Jest to sprawdzony sposób na dobranie odpowiednich proporcji. Obojętnie ile ziemniaków ugotujecie, nie musicie bawić się w liczenie ile mąki do nich potrzeba, tylko stosujecie tą starą metodę. Następnie pieprzymy, solimy i „wegetujemy” żeby kluski nie były mdłe. Kolejno ugniatamy wszystkie składniki- całą porcje ziemniaków, mąkę i przyprawy. Z utworzonego ciasta formujemy kuleczki i robimy w nich dziurki. Wrzucamy je do osolonego wrzątku. Gdy wypłyną na powierzchnie gotujemy jeszcze około 4 minut. Ja odgrzewam je potem na patelni i polewam sosem- najlepiej smakują z grzybowym. jak widać na zdjęciu ostatnio podałam je z udkami kurczaka w chrupkiej panierce i  warzywną sałatką. 

Smacznego! :)

8 komentarzy:

  1. Chętnie się wproszę na taki obiadek:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszny obiad ! A klusek śląskich dawno nie jadłam...

    OdpowiedzUsuń
  3. Kluski są w ogóle daniem (czy dodatkiem) bardzo ekonomicznym, bo można je po prostu zrobić z ziemniaków, których ugotowałyśmy za dużo do obiadu. I mamy dwie różne odsłony tychże ziemniaków.
    Kluski z sosami są pyyyycha!

    OdpowiedzUsuń
  4. jako dziecko byłam od nich uzalezniona. najchętniej z jakimś sosikiem ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. a u mnie w Domu bardzo podobne pod względem składników kluski nigdy nie są z dziurką.. chyba zbyt mało śląskiej tradycji tu na północy :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kluski śląskie bez dziurki?! no nie, musisz przeprowadzić w domowej kuchni rewoltę ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jej, jak ja uwielbiam kluchy śląskie! Dziurka o-bo-wiaz-ko-wa, bo gdzie sosik sie zawiesi? :)

    OdpowiedzUsuń